تبلیغات
هر كس فكرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود، كلیدش مداراست. امام حسین علیه السلام صالحین مسجدالزهرا (سلام الله علیها) باباكوهی - دلیلی قرآنی برای اثبات ولایت فقیه
صالحین مسجدالزهرا (سلام الله علیها) باباكوهی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمدصالح روزبه
نظرسنجی
كدام یك از موضوعات زیر جهت بحث و تبادل نظر در حلقه های "دی ماه" را پیشنهاد می دهید؟





دلیلی قرآنی برای اثبات ولایت فقیه
دلیلی قرآنی برای اثبات ولایت فقیه

ابی عمرو زبیری پرسید: چه دلیلی وجود دارد برای آنکه ویژگی‌های رهبری و امامت، تنها در اموری است که شما فرمودید؟ حضرت فرمودند: «به دلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که از سوی خداوند در ایجاد حکومت اذن دارند؛ «انا انزلنا التوراه فیها هدی و نور یحکم بها النبیون الذین اسلموا للذین هادوا و الربانیون والاحبار»؛ تورات را ما نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود؛ انبیاء که اسلام آوردند با آن در بین یهودیان حکم می‌کردند و همچنین ربانیون که مربیان مردم بودند و علما، بر طبق تورات در بین مردم حکومت می‌کردند.» پس دسته دوم از پیشوایان، یعنی ربانیون، غیر از انبیاء هستند؛ آنها کسانی هستند که مردم را با علم خود تربیت می‌کنند. و دسته سوم یعنی احبار، همان علماء هستند و آنها، غیر از دسته دوم یعنی ربانیونند.»


مسئله ولایت در جامعه اسلامی یک چیز بسیار روشن و کاملاً متکی به مبانی اسلامی و متخذ از آیات قرآنی است و عقل یک انسان سالم و بی غرض هم این را تصدیق می‌کند. ولایت خدا به پیغمبر و ولایت پیغمبر به ائمه معصومین منتقل می‌شود..


در زمان حاضر که قرار است همان ولایت منتقل بشود به یک انسانی، کی مقدم است؟ کی شایسته‌تر است؟ کی اطمینان و اعتماد برانگیزتر است؟ آیا آن کسی که اصلاً اسلام را نمی‌شناسد؛ دین را نمی‌شناسد؛ با قرآن آشنا نیست؛ احیاناً اعتقادی به قرآن یا به خدای قرآن و آورنده قرآن ندارد؟! آیا او بیاید و زمام امور مسلمین را بر عهده بگیرد یا انسانی که واقف به قرآن است، عالم به قرآن است، مسلط به دین است، آگاه از احکام ماست و می‌تواند احکام اسلامی را بدون اینکه از دیگری تقلید کند و سؤال کند، خودش از منابع اسلامی به دست بیاورد و استنباط کند؟ طبیعی است که این دومی مقدم است.

در دوران امر بین انسان فاسق، فاجر، لاابالی، تابع هوای نفس، وابسته به قدرت‌های غافل از سعادت و صلاح و فلاح انسان، یک چنین انسانی یا یک انسان عادل، پرهیزگار، پارسای مسلط بر هوای نفس، تسلیم امر خدا و مطیع فرمان الهی و دلسوز برای احکام اسلامی؛ کدام مقدمند؟ طبیعی است که این دومی برای زمامداری بر امور مسلمین مقدم است. و شرط دیگر یعنی دارای کفایت و کارآیی لازم برای اداره؛ این هم یک شرط قهری و عقلی است. کسی که کفایت اداره ندارد. این را نمی‌شود زمامدار امور هیچ کاری کرد؛ حتی کار کوچک؛ مگر آنکه کفایت آن کار را داشته باشد؛ چه برسد به اداره امور مسلمین! این هم یک شرط قهری است.

پس می‌بینید اعتقاد به ولایت فقیه آن جوری که ما امروز داریم تبیین می‌کنیم و در نظام جمهوری اسلامی قاعده همه امور هست، این یک اعتقادی است منطبق با متن قرآن، منطبق با لُبّ اسلام و حق اصول و اسلامی و منطبق با عقل سلیم.28

•هدف بعثت‌ها به طور کلی این است که مردمان براساس روابط اجتماعی عادلانه نظم و ترتیب پیدا کرده، قد آدمیت راست گردانند. و این با تشکیل حکومت و اجرای احکام امکانپذیر است. خواه نبی خود موفق به تشکیل حکومت شود، مانند رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و خواه پیروانش پس از وی توفیق به تشکیل حکومت و برقراری نظام عادلانه اجتماعی را پیدا کنند.

خداوند متعال که در باب «خمس» می‌فرماید:
«و اعلموا انما غنمتم من شیء فأن لله خمسه و للرسول و لذی القربی...» یا درباره «زکات» می‌فرماید: «خذ من اموالهم صدقه...»1 با درباره «خراجات» دستوراتی صادر می‌فرماید، در حقیقت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) را نه برای فقط بیان این احکام برای مردم، بلکه برای اجرای آنها موظف می‌کند. همانطور که باید اینها را میان مردم نشر دهد، مأمور است که اجرا کند. مالیات‌هایی نظیر خمس و زکات و خراج را بگیرد و صرف مصالح مسلمین کند؛ عدالت را بین ملت‌ها و افراد مردم گسترش دهد، اجرای حدود و حفظ مرز و استقلال کشور کند، و نگذارد کسی مالیات دولت اسلامی را حیف و میل نماید.


فقها در اجرای قوانین و فرماندهی سپاه و اداره جامعه و دفاع از کشور و دادرسی و قضاوت مورد اعتماد پیامبرند بنابر این، «الفقهاء امناء الرسل»1 یعنی کلیه اموری که به عهده پیغمبران است، فقهای عادل موظف و مأمور انجام آنند.

گرچه «عدالت» اعم از «امانت» است و ممکن است کسی در امور مالی امین باشد اما در عین حال عادل نباشد، لکن مراد از «امناء الرسل» کسانی هستند که از هیچ حکمی تخلف نکنند، و پاک و منزه باشند، چنانکه در ذیل حدیث می‌فرماید: «مالم یدخلوا فی الدنیا». یعنی تا هنگامی که به منجلاب دنیاطلبی درنیامده‌اند.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
محمدصالح روزبه
دوشنبه 9 دی 1392
یکشنبه 12 شهریور 1396 06:00 ق.ظ
It's actually very complicated in this busy life to listen news on TV,
so I just use internet for that reason, and get the most
recent news.
شنبه 31 تیر 1396 03:02 ق.ظ
I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this
website is really good.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 08:06 ب.ظ
I needed to thank you for this good read!! I definitely loved every little bit of it.

I have got you saved as a favorite to check out new stuff you post…
جمعه 18 فروردین 1396 07:12 ب.ظ
After looking at a few of the articles on your site,
I seriously like your way of blogging. I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please visit my web
site too and let me know your opinion.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




امکانات جانبی

PartTools.ir

تاریخ روز
پیج رنک گوگل مهدویت امام زمان (عج)
آقایـــے ڪــه یـــادش نبــــودم در قُنـــوت سحــرش یـــادم ڪــرد …
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای صالحین مسجدالزهرا (سلام الله علیها) باباكوهی محفوظ است