تبلیغات
هر كس فكرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود، كلیدش مداراست. امام حسین علیه السلام صالحین مسجدالزهرا (سلام الله علیها) باباكوهی - آیا الکل در مواد غذایی حرام است؟
صالحین مسجدالزهرا (سلام الله علیها) باباكوهی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمدصالح روزبه
نظرسنجی
كدام یك از موضوعات زیر جهت بحث و تبادل نظر در حلقه های "دی ماه" را پیشنهاد می دهید؟





صالحین مسجدالزهرا(س)باباكوهی
آیا الکل در مواد غذایی حرام است؟
خوردن و آشامیدن هر چیزى كه به بدن ضرر مى‌رساند حرام است؛ ‌چه باعث مرگ شود؛ مانند آشامیدن سمهاى كشنده و ... چه موجب بد حالی یا از كار افتادن بعضى از حس هاى ظاهرى یا باطنى یا موجب فقدان بعضى از قوای انسان شود.


دو پرسش درباره الکل
الکل
بنابر نظر مراجع معظم تقلید الکل به خودی خود پاک است؛ زیرا دلیلی بر نجاست آن وجود ندارد. این بزرگواران نه تنها در فصل مربوط به نجاسات، نام الکل را در زمره نجاسات نبرده اند بلکه برخی با فتوای صریح آن را پاک دانسته اند. آنچه باید مورد دقت جدی قرار گیرد و در فتواها هم دیده می شود آن است که الکل وقتی از پاک بودن تبدیل به نجاست می شود که مست کننده شود یعنی تغییر و تحولی در آن ایجاد کنند که از یک «مایع غیر مست کننده» تبدیل به یک مایع «مست کننده» شود که اگر اینگونه شد نجس می شود و دیگر پاک نیست.

الکل نجس است یا پاک؟ آیا نوشیدن آن جایز (حلال) است یا نه؟
قبل از پاسخ به این دو پرسش لازم است تا فرق میان دو اصطلاح فقهی روشن شود فرقی که بی خبری از آن گاه سبب می شود تا اصل حکم درست فهمیده نشود و یا برداشت نادرستی از آن صورت پذیرد.

نجس و پاک
در عالم خلقت هر چه هست پاک است و طاهر، جز یازده چیز که نجس هستند. این چند نجس محدود عبارتند از:
1ـ ادرار 2ـ مدفوع 3ـ منى 4ـ مردار 5ـ خون 6ـ سگ 7ـ خوك 8ـ كافر 9ـ مایع مست کننده 10ـ آبجو 11ـ عرق حیوان نجاست خوار.[1]
این یازده مورد که خود نجس اند، با تماس همراه با خیسی، دیگر اشیاء را نیز نجس می کنند که در اصطلاح به آنها متنجس (نجس شده) گفته می شود.

حلال و حرام
حلال و حرام یا همان جایز و ممنوع، حکم کارهایی است که افراد انجام می دهند که یا جایز است یا ممنوع.[2] وقتی گفته می شود خوردن یا آشامیدن فلان چیز حرام است یعنی خداوند خوردن یا آشامیدن آن را در قرآن و یا از طریق پیشوایان معصوم (روایات) و یا عقل سلیم، ممنوع اعلام کرده است.
بنابراین ما یک نجاست و پاکی داریم و یک حلال و حرام که این دو عنوان با یکدیگر متفاوتند. مثالهای زیر فرق این دو را بیشتر نمایان می کند:
آب پاک است و نوشیدن آن حلال. ادرار گوسفند پاک است ولی نوشیدن آن حرام. شربت آغشته به خون انسان نجس است و نوشیدن آن حرام. نوشیدن همین شربت نجس برای کسی که ناچار به نوشیدن آن می باشد حلال است؛ مانند کسی که از تشنگی در آستانه مرگ است و نوشیدنی ایی جز همین مایع نجس ندارد.
آنچه باید مورد دقت جدی قرار گیرد و در فتواهای یاد شده هم دیده می شود آن است که الکل وقتی از پاک بودن تبدیل به نجاست می شود که مست کننده شود یعنی تغییر و تحولی در آن ایجاد کنند که از یک «مایع غیر مست کننده» تبدیل به یک مایع «مست کننده» شود که اگر اینگونه شد نجس می شود و دیگر پاک نیست
پس باید فرق گذاشت بین حلال و حرام بودن یک کار و نجس و پاک بودن یک چیز.
نجاست و پاکی الکل و حرام یا حلال بودن نوشیدن آن بعد از این مقدمه به سراغ موضوع الکل رفته و آن را از نظر نجاست و پاکی و نیز حلال یا حرام بودن نوشیدن آن بررسی می کنیم.
الکل پاک است یا نجس؟ بنابر نظر مراجع معظم تقلید الکل به خودی خود پاک است؛ زیرا دلیلی بر نجاست آن وجود ندارد. این بزرگواران نه تنها در فصل مربوط به نجاسات، نام الکل را در زمره نجاسات نبرده اند برخی با فتوای صریح آن را پاک دانسته اند؛ به فتواهای زیر توجه کنید:
حضرت آیة الله سیستانی (دام ظله):
الکل کلاً پاک است.[3]

مقام معظم رهبری (دام ظله):
الكل‌هایى كه معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست كننده باشند، محكوم به طهارت هستند.[4]

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
در پاسخ به این سوال که الکل نجس است یا نه؟ می نویسد: حق این است که نجس بودن آن بستگی به مُسکر بودن آن دارد [اگر مست کننده بود نجس و اگر نبود، پاک است]. کارشناسان می گویند مست کنندگی الکل ثابت نشده است [بنابراین الکل پاک است].
آنچه باید مورد دقت جدی قرار گیرد و در فتواهای یاد شده هم دیده می شود آن است که الکل وقتی از پاک بودن تبدیل به نجاست می شود که مست کننده شود یعنی تغییر و تحولی در آن ایجاد کنند که از یک «مایع غیر مست کننده» تبدیل به یک مایع «مست کننده» شود که اگر اینگونه شد نجس می شود و دیگر پاک نیست.

خوردن یا آشامیدن الکل حلال است یا حرام؟
همانگونه که از آیة الله فاضل لنکرانی (ره) به نقل از کارشناسان نقل شد الکل به خودی خود ماده ای است سمّی؛ بنابراین چون سمی است و برای بدن مضر؛ خوردن یا آشامیدن آن به هر مقدار که برای سلامتی انسان مضر باشد حرام خواهد بود.

حضرت امام(ره) می نویسد:
خوردن و آشامیدن هر چیزى كه به بدن ضرر مى‌رساند حرام است؛ ‌چه باعث مرگ شود؛ مانند آشامیدن سمهاى كشنده و ... چه موجب بد حالی یا از كار افتادن بعضى از حس هاى ظاهرى یا باطنى یا موجب فقدان بعضى از قوای انسان شود.[5] و نیز فرقی نمی کند که این ضرر قطعی باشد یا احتمالی (احتمالی که عقلا به آن اعتنا می کنند) و باز فرقی نمی کند که وقوع ضرر فوری باشد یا بعد از مدتی.[6]
بنابراین نوشیدن الکل که بنا بر نظر کارشناسان ماده ایست سمی اگر به مقداری باشد که احتمال مُضر بودن آن برای بدن وجود داشته باشد حرام خواهد بود.
از اینجا روشن می شود که چرا بعضی از مراجع معظم تقلید با اینکه گفته می شود در برخی از نوشیدنی ها مقدار کمی الکل وجود دارد که نه مضر است و نه مست کننده؛ حکم به پاکی و حلال بودن نوشیدن آنها می‌کنند.

به پرسش و پاسخ های زیر توجه کنید:
سوال از حضرت آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله):
ماء الشعیرهایی که در یک لیتر، 5 تا 8 درصد الکل دارند؛ به هیچ وجه مستی نمی آورد و عقل را ضایع نمی کند و بی تعادلی و تغییر حالت در انسان ایجاد نمی کند. آیا مصرف این نوع نوشیدنی هم که حکم خمر به آن تلقی نمی شود نیز حرام است؟
پاسخ ایشان:
الکل به طور کم در بسیاری از مواد غذایی ممکن است موجود باشد ولی مادامی که به طور طبیعی مست کننده نباشد و یا زیان آن اثبات نگردد حکم تحریم بر آن جاری نمی شود و اثبات این موضوع بر عهده ی کارشناسان غذایی است.
حلال و حرام یا همان جایز و ممنوع، حکم کارهایی است که افراد انجام می دهند که یا جایز است یا ممنوع. وقتی گفته می شود خوردن یا آشامیدن فلان چیز حرام است یعنی خداوند خوردن یا آشامیدن آن را در قرآن و یا از طریق پیشوایان معصوم (روایات) و یا عقل سلیم، ممنوع اعلام کرده است
سوال از حضرت آیة الله سیستانی (دام ظله):
در بعضی از مواد غذایی مثل شیرینی، مقدار کمی الکل به کار رفته که نقش فراوری دارد و سُکرآور[: مست کننده] نیست آیا می توان استفاده کرد؟
پاسخ ایشان: جایز است.

از آنچه بیان شدن این نتایج به دست می آید:
1ـ الکل مایع (چه صنعتی؛ چه طبی) به خودی خود، نجس نیست. بنابراین تماس آن با بدن یا لباس، باعث نجس شدن آنها نمی شود.
2ـ الکل مایع (چه صنعتی؛ چه طبی) به خودی خود، ماده ای سمی است. بنابراین نوشیدن آن به هر مقدار که برای بدن مضر باشد ممنوع (حرام) است؛ اما اگر به تشخیص کارشناسان مقداری باشد که ضرری (حتی احتمالی) را متوجه انسان نکند نوشیدن آن اشکالی ندارد.
3ـ اگر این مایعِ سمی اما پاک (الکل) به روشی، تبدیل به یک مایع مست کننده شود، نجس می شود و نوشیدن آن حرام؛ زیرا در احکام آمده است که خوردن و آشامیدن چیز نجس، حرام است.[7]
5. الکلی که تبدیل به مایع مست کننده شد گذشته از آن که خود، نجس است و نوشیدن آن حرام؛ اگر با چیز دیگری برخورد کند و یا مخلوط شود آن را هم نجس می کند. حال اگر آن چیز، خوردنی و یا نوشیدنی باشد چون با آغشته شدن به مایع مست کننده نجس شده است؛ خوردن یا نوشیدن آن نیز ممنوع (حرام) خواهد بود.

پی نوشت ها:
1. مسأله 83 رساله عملیه. هر یک این موارد دارای احکام و شرایط خاصی هستند که در فصل مربوط به نجاسات در رساله عملیه بیان شده است.
2. در فقه، کار جایز به کارهایی گفته می شود که حکم آنها واجب، مستحب، مکروه و یا مباح است و کار ممنوع، کاری است که حکم آن حرمت است. 
3. پایگاه اطلاع رسانی معظم له (*)
4. أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 58
5. تحریرالوسیله ج2 ص163 مسأله 2. توضیح المسائل مسأله 2630
6. تحریر الوسیله همان مسأله 3
7. توضیح المسائل، مسأله 141
امید پیشگر 
بخش احکام اسلامی تبیان



نوع مطلب : حلقه عام، محتوای معرفتی، 
برچسب ها : الكل، حرام، حلال، شراب، نجس،
لینک های مرتبط :
محمدصالح روزبه
دوشنبه 23 دی 1392
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:38 ب.ظ
Amazing blog! Is your theme custom made or did you
download it from somewhere? A theme like yours with a few simple
tweeks would really make my blog jump out. Please
let me know where you got your theme. Appreciate it
جمعه 30 تیر 1396 02:45 ق.ظ
I've been surfing online more than 3 hours today, yet I never found
any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me.
Personally, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net
will be a lot more useful than ever before.
چهارشنبه 21 تیر 1396 01:43 ب.ظ
I leave a response whenever I especially enjoy a post on a site or if
I have something to valuable to contribute to the discussion. Usually it's a result of the fire displayed in the post I
looked at. And on this article صالحین مسجدالزهرا (سلام الله علیها) باباكوهی - آیا
الکل در مواد غذایی حرام است؟. I was actually moved enough to leave
a comment :-P I actually do have some questions for you if it's okay.

Could it be just me or do a few of the remarks come across like they are written by brain dead folks?
:-P And, if you are writing at additional places, I'd like to follow everything new you
have to post. Could you make a list every one of your communal sites like your Facebook page, twitter feed,
or linkedin profile?
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:21 ب.ظ
What's up to all, how is the whole thing, I
think every one is getting more from this website, and your views are nice in support of
new visitors.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 06:44 ق.ظ
Peculiar article, exactly what I wanted to find.
یکشنبه 20 فروردین 1396 03:32 ق.ظ
Unquestionably believe that that you said. Your
favorite justification seemed to be on the web the simplest thing to take into account of.

I say to you, I definitely get irked whilst other folks think about issues that they just do not realize about.

You managed to hit the nail upon the highest and defined out the entire thing with
no need side-effects , people could take a signal.
Will likely be again to get more. Thank you
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




امکانات جانبی

PartTools.ir

تاریخ روز
پیج رنک گوگل مهدویت امام زمان (عج)
آقایـــے ڪــه یـــادش نبــــودم در قُنـــوت سحــرش یـــادم ڪــرد …
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای صالحین مسجدالزهرا (سلام الله علیها) باباكوهی محفوظ است